عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 23 / 9 / 1394
بازدید : 1578
نویسنده : خورشید

با همه‌ی معایب این نوشیدنی، طرفداران کوکاکولا خوشحال می‌شوند اگر بدانند که به‌جز خوردن استفاده‌های دیگری نیز از این محصول غذایی می‌توانند داشته باشند.

به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، با همه‌ی معایب این نوشیدنی، طرفداران کوکاکولا خوشحال می‌شوند اگر بدانند که به‌جز خوردن استفاده‌های دیگری نیز از این محصول غذایی می‌توانند داشته باشند.

نوشابه کوکاکولا در سرتاسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و یکی از معروف‌ترین علامت‌های تجاری در حوزه‌ی تولید کالا محسوب می‌شود. هرچند این نوشیدنی پرطرفدار در ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، آسم و انسداد شدید ریوی مؤثر است و بدین طریق به بدن انسان آسیب می‌رساند. به‌علاوه مصرف این نوشیدنی باعث برهم خوردن تعادل غذایی در رژیم کودکان می‌شود. با همه‌ی این معایب طرفداران کوکاکولا خوشحال می‌شوند اگر بدانند که به‌جز خوردن استفاده‌های دیگری نیز از این محصول غذایی می‌توانند داشته باشند.

1. جانوران مزاحم درون باغچه را از بین می‌برد.
یک بطری کوکاکولا را درون کاسه‌ای ریخته و نزدیک گیاهان قرار دهید. بوی نوشابه حشرات را جذب می‌کند و اسید درون نوشابه آن‌ها را می‌کشد.

2. در فصل زمستان می‌توان یخ روی شیشه‌های ماشین را با آن آب کرد.
به‌آرامی یک بطری نوشابه را روی شیشه جلوی ماشین بریزید و یک دقیقه منتظر بمانید. یخ پودر شده و به‌راحتی پاک می‌شود.

3. ماهی‌تابه‌های سوخته را تمیز می‌کند.
یک بطری کوکاکولا در ماهی‌تابه بریزید و بگذارید جوش بیاید. پس‌ازآن می‌توان راحت جرم‌های درون آن را پاک کرد. به‌علاوه می‌توانید کتری و دیگر ظروف آشپزخانه را درون کوکاکولا بخیسانید تا جرم داخل آن بلند شود.

4. حشره‌ها را از شیشه جلوی ماشینتان پاک می‌کند.
پارچه‌ای را درون کوکاکولا بخیسانید و روی شیشه جلوی ماشین بکشید.

5. زنگ‌زدگی را پاک می‌کند.
فلز زنگ‌زده را درون کوکاکولا بگذارد و روی فلز را بسابید.

6. لکه‌های روی پارچه را تمیز می‌کند.
لکه‌ی خون و چربی را می‌توان به کمک کوکاکولا از روی مبلمان یا هر پارچه‌ی دیگری پاک کرد اما توجه داشته باشید که کوکاکولا سیاه است؛ بنابراین برای پارچه‌های روشن باید به دنبال راه دیگری باشید.

7. لکه‌های روغن روی سیمان را تمیز می‌کند.
فقط کافی است روی لکه‌ی روغن کوکاکولا بریزید و چند ساعت بگذارید خیس بخورد.

8. جای نیش ستاره‌های دریایی را تسکین می‌دهد.
روی قسمتی از بدن که نیش خورده است نوشابه بریزید.

9. موتور ماشین را تمیز می‌کند.
باورتان بشود یا نه می‌گویند که توزیع‌کنندگان کوکاکولا سال‌هاست از این روش استفاده می‌کنند.

10. در پخت‌وپز گوشت از آن استفاده می‌شود.
برای نرم و ترد کردن گوشت کبابی آن را در کوکاکولا می‌خوابانند. برای تهیه سس روی گوشت کبابی هم از آن استفاده می‌شود.

11. سکه‌های زنگ‌زده را جلا می‌دهد.
تقریباً ده دقیقه سکه‌ها را در کوکاکولا نگه‌دارید.

12. کاشی‌ها را تمیز می‌کند.
کوکاکولا را روی کاشی‌ها ریخته و چند دقیقه منتظر بمانید.

13. برای تقویت گیاهان خوب است.
قند درون کوکاکولا در رشد موجودات ذره‌بینی بسیار کوچک مؤثر است و اسید درون آن نیز به تجزیه‌ی سریع‌تر کود کمک می‌کند.

14. آدامسی که به موهایتان چسبیده را جدا می‌کند.
قسمتی از موهایتان را که آدامس به آن چسبیده به مدت چند دقیقه درون کاسه‌ای از کوکاکولا بخیسانید.

15. رنگ موهایتان را کمرنگ می‌کند.
اگر رنگی به موهایتان زده‌اید که از آن ناراضی هستید ابتدا موهایتان را با آب بشورید و سپس یک بطری کوکاکولا روی موهایتان بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا سودا اثر کند و بعد سرتان را بشورید.

16. لکه‌ی ماژیک روی فرش را تمیز می‌کند.
مقداری نوشابه روی محل موردنظر ریخته، بسابید و سپس با محلول آب و صابون بشورید. دقت داشته باشید که به خاطر رنگ سیاه کوکاکولا این روش برای فرش‌های روشن مناسب نیست.

17. برای تمیز کردن دستشویی استفاده می‌شود.
کوکاکولا را روی سطح روشویی و سنگ دستشویی بریزید و بدون نیاز به برس کشیدن فقط با آب بشورید.

18. حشرات مزاحم را از سفره پیک‌نیکتان دور کنید.
نیم ساعت قبل از خوردن غذا کاسه‌ای را از کوکاکولا پر کنید و بیرون جایی دورتر از محل نشستنتان بگذارید تا حشرات به‌سوی آن جذب بشوند نه به سفره‌ی غذای شما.



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: نوشابه-تمیز کردن ,
تاریخ : سه شنبه 5 / 11 / 1393
بازدید : 1160
نویسنده : خورشید

خواص لوبیا چیتی

 

 

 

لوبیا چیتی

 

 

یک فنجان لوبیای چیتی یا 193 گرم از آن 670 کالری دارد که از این میزان، 21 کالری آن به چربی، 483 کالری از آن به کربوهیدرات موجود در لوبیا و 165 کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.


این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.


گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.


این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.


تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.


اکثرمواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد.


این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.


منبع:hakimemehr.ir

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: لوبیاچیتی ,
تاریخ : سه شنبه 21 / 10 / 1393
بازدید : 1045
نویسنده : خورشید

خواص و مضرات نسکافه

 

خواص و مضرات نسکافه

خواص و مضرات نسکافه تقریبا شبیه به خواص و مضرات قهوه است. نسکافه فواید بسیاری برای تمام گروه های سنی دارد اما اگر در مصرف آن اعتدال رعایت نشود مضراتی هم دارد که برایتان خواهیم گفت.

 

 

خواص و مضرات نسکافه تقریبا شبیه به خواص و مضرات قهوه است. نسکافه فواید بسیاری برای تمام گروه های سنی دارد اما اگر در مصرف آن اعتدال رعایت نشود مضراتی هم دارد که برایتان خواهیم گفت. نسکافه در واقع بعد از انجام عملیات فرآوری شده بر روی قهوه در معرض استفاده همگان قرارمی گیرد و به همین دلیل شباهت بسیاری از نظر خواص و مضرات در این دو نوشیدنی یافت می شود.

 خواص و مضرات نسکافه: 

در نیمه قرن شانزدهم میلادی درانگلستان، مصرف قهوه به طور كامل رواج یافته بود، به گونه ای كه در روزنامه تایمز، بارها این آگهی به چاپ رسید:« قهوه ، شما را سالم نگه می دارد ، به هضم غذا كمك می كند ، چشم درد، سردرد، سرما خوردگی، سرفه و آب ریزش بینی را برطرف می كند و در درمان بیماری هایی مانند سل، نقرس و خون ریزی لثه، دارویی مؤثر به شمار می آید.» درج این آگهی گویای آن است كه در آن زمان ، مردم باور داشته اند كه قهوه بسیاری از دردها را تسكین می دهد و بعضی بیماری ها را نیز درمان می كند.

همچنین مطالعات نشان می دهد كه مصرف قهوه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می شود،خستگی عضلات و ماهیچه ها را برطرف می كند ، اشتها را كاهش می دهد ( كه این خود مانع از بروز چاقی می شود )، یبوست را از میان می برد، ماهیچه های شش را شل می كند( كه باعث سهولت در امر تنفس می شود) ، به دلیل رفع خستگی، زمان و میزان فعالیت را افزایش می دهد، برهمكاری عضلات چشم می افزاید( مهارت و دقت در كارها را افزایش می دهد)، مركز تفكر را تحریك می كند( لذا بر قدرت قضاوت و نیروی حافظه می افزاید)، به انسان تیزهوشی همراه با آرامش می دهد ، و گاهی در بعضی افراد عامل تحریك قوای شهوانی می شود.

 

 خواص و مضرات نسکافه

 

رعایت اعتدال در مصرف قهوه و نسکافه بسیار ضروری است و مصرف بیش از حد ش باعث افزایش کلسترول خون می شود وبیشتر از پنج فنجان در روز در بعضی از افراد مشاهده شده که احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد .

باید گفت که  باعث از بین رفتن مینای دندان می شود که در نسکافه معمولا 30 برابر بیش از قهوه این تاثیر مضر را در بدن ایجاد می کند بعضی از نسکافه ها بدون کافئین هستند که کسانی که مشکلات در واقع عصبی و قلبی دارند بهتر است که از این نوع نسکافه ها استفاده کنند و در بعضی از نسکافه هایی که روی جلدشان می نویسد بدون شکر است معمولا با آسپارتون تهیه می شود.

بعضی از افراد نسبت به كافئین به شدت حساسیت دارند، به طوری كه مقدار اندكی از آن ، اشخاص را گرفتار هیجان می كند، ضربان قلبشان را افزایش می دهد و دچار بی خوابی می كند.

كافئین بر ترشح اسید معده و میزان پپسین كه نوعی آنزیم معدی است می افزاید.

 كافئین باعث زایمان زودرس می شود و ممكن است در نوزدان ناراحتی ایجاد كند. كافئین برای نوزادا ن دو عارضه ایجاد می كند:

1- از طریق شیر مادر وارد دستگاه گوارش كودك می شود و او را در وضعیت استفراغ قرار می دهد.

2- مدت زیادی در بدن نوزاد می ماند تا متابولیزه شود، زیرا كبد نوزاد به اندازه كافی آنزیم ندارد.

واكنش های متفاوت بدن در برابر كافئین ، به آستانه تحمل افراد بستگی دارد اما به طور كلی تأثیر آن ها را می توان چنین بیان كرد:

كافئین موجود در نسکافه و قهوه ، فشار خون را افزایش می دهد. اگر كسی 250 میلی گرم قهوه مصرف كند، فشار خونش در یك ساعت ، 10 میلی متر بالا می رود.

2- قلب: پس از مصرف قهوه، ضربان قلب كاهش می یابد اما پس از مدتی بر تعداد آن افزوده می شود و تا هنگامی كه كافئین از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقی می ماند. چنانچه میزان كافئین مصرفی ، بالا باشد نه فقط تپش قلب ایجاد می كند بلكه حالت یعنی حركت نامنظم ماهیچه های قلب نیز پدید می آید كه گاه ممكن است منجر به مرگ شود. بر اساس آمارهای به دست آمده، نوشیدن بیش از 5 فنجان قهوه در روز ، احتمال سكته قلبی را افزایش می دهد.

در صورتی كه مادری دو فنجان قهوه تند بنوشد و سپس به نوزاد خود شیر بدهد چون بخشی از كافئین ، همراه شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود ، امكان دارد عوارض زیر در نوزاد به وجود آید: ناآرامی، لرزش دست ها، پاها و لب ها، سفت یا شل شدن عضلات و ماهیچه های بدن، بی خوابی، جیغ زدن، حساسیت نشان دادن به صدا، به گونه ای كه با كمترین صدایی كودك از خواب می پرد.

باید توجه داشته باشید که به مادرانی كه فرزند خود را شیر می دهند توصیه می شود كه از مصرف قهوه یا مواد كافئین دار پرهیز كنند.6- مغز و اعصاب: تأثیر كافئین بر مغز و اعصاب، می تواند به پیدایش عوارض زیر منجر شود:

1- اضطراب2- هیجان 3- ناآرامی 4- فراموشی و افسردگی .

به طور کلی افرادی كه گرفتار عارضه افسردگی هستند ، نباید بیش از یك گرم كافئین در روز مصرف كنند ؛ زیرا سبب شدت یافتن افسردگی آن ها می شود.

 كافئین باعث می شود كه مقدار قابل ملاحظه ای از سدیم و پتاسیم بدن از طریق كلیه ها دفع شود، همچنین مقدار مصرف قند را نیز كاهش می دهد كه نتیجه آن ، افزایش قند خون خواهد بود. از این رو به كسانی كه مبتلا به بیماری قند ( دیابت) هستند توصیه می شود از مصرف مواد كافئین دار، اجتناب ورزند. كافئین ، جذب آهن را در روده ها كم می كند و لذا با توجه به نیاز ضروری بدن به آهن، كه كار خون سازی را بر عهده دارد، توصیه می شود كه از مصرف كافئین همراه با غذا و تا یك ساعت پس از آن، به طور جدی پرهیز شود.

كافئین میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه مصرف كالری نیز افزایش پیدا می كند. برای مثال ، چنان چه كسی یك فنجان قهوه حاوی 100 میلی گرم كافئین بنوشد میزان متابولیسم بدن وی تا 4 درصد افزوده شده و درنتیجه باعث لاغری او می شود.

زنانی كه در سینه خود غده فیبروكیستیك دارند ، نباید به میزان زیاد كافئین مصرف كنند، زیرا به بزرگ شدن این غده كمك می كند.

 

 توجه کنیم قهوه و نسکافه خواص نسبتا مشابه ای دارند و باعث بهبود خستگی و رفع افسردگی ،افزایش سوخت وساز بدن و متابلیزم بدن می شود و بنابراین در افرادی که دچار اضافه وزن هستند می تواند مفید باشد وهمچنین جلوگیری از خوای آلودگی می کند و یک دم کرده ای است که فصل امتحانات دانش آموزان ودانشجویان خیلی ازآن استفاده می کنند اما توجه کنیم میزان عوارض جانبی آن که شامل افزایش تعداد ضربان قلب بدن ،تپش قلب ،بیقراری ،تعریق زیاد و اضطراب است  .

در طولانی مدت می تواند اثرات بسیار بدی بر روی افراد بگذارد و درکسانی که دارای بیماریهای گوارشی هستند باعث افزایش ترشح اسید معده می شود و توصیه می شود کسانی که دارای بیماری ریفلاکس یا برگشت اسید معده هستند از مصرف آن خودداری کنند چون باعث ایجاد حرکات نا منظم در ماهیچه های قلب می شود بنابراین کسانی که دارای ناراحتی قلبی هستند حتما از مصرف آن خودداری کنند.



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: نسکافه ,
تاریخ : جمعه 7 / 8 / 1393
بازدید : 998
نویسنده : خورشید

فوایدی از ذرت بو داده

فوایدی از ذرت بو داده
ذرت بو داده خواص حبوبات کامل را دارد و از فیبر بالایی برخوردار است...

 

به جای چیپس ذرت بوداده بخورید
ذرت بو داده یا پاپ کورن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای میان وعده های غذایی است.

یکی از ویژگی‌های ذرت بو داده ایجاد احساس سیری برای مدت زیاد است زیرا 25 گرم از این میان وعده فضای بیشتری را در قیاس با دیگر اسنک‌ها در معده اشغال می‌کند.

از سوی دیگر این میان وعده در قیاس با دیگر میان وعده‌ها از چربی کمتری برخوردار است.

بهتر است از نوع ساده این میان وعده استفاده شود و از مصرف نوع روغنی، کره‌ای یا نمکی آن پرهیز شود.

به طور کلی ذرت بو داده با چاشنی فلفل یکی از بهترین میان وعده‌ها برای ایجاد احساس سیری و کنترل وزن است.


گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: Hamshahrionline.ir 



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: ذرت بوداده ,
تاریخ : دو شنبه 22 / 6 / 1393
بازدید : 845
نویسنده : خورشید

لوبیای سویا

لوبیای سویا
سویا از نظر ویتامین های گروه B بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین های C,D,E,K و كمی كاروتن می باشد .

 
 
سویا قرنهاست  كه غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می كنند . ایالات متحده آمریكا بزرگترین تولید كننده سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول كل دنیا را تولید می كند . سویا در ایران بنام (لوبیا روغنی ) ،‌( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا معروف است .
سویا گیاهی است یكساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوك تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است كه در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یكدیگر وجود دارد . رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ،‌سیاه ، خاكستری و خالدار دیده می شود .
دانه سویا به بزرگی یك نخود كمی مسطح و گرد است . دانه سیاه سویا بشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می كنند . سویا بعلت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان بكار می رود .
سویا از چین به نقاط دیگر دنیا راه یافته است و بطور وحشی در آن كشور وجود دارد . سویا در حدود 3500 نوع مختلف دارد كه هر كدام آب و هوای مخصوصی را می خواهد .
تركیبات شیمیایی:
سویا از نظر  ویتامین های گروه B  بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین های C,D,E,K و كمی كاروتن می باشد . همچنین در سویا كلروفیل و آنتی بیوتیكی بنام كاناوالین یافت می شود.
دانشمندان موفق شده اند كه از لوبیای سویا یك نوع آنتی بیوتیك ارزان قیمت تهیه كنند كه مورومیكس نامیده می شود و باكتریهای مضر روده را از بین می برد .
جدول زیر مواد موجود در صد گرم دانه خشك و رسیده ،‌جوانه سویا ، شیر سویا و سبوس سویا را نشان می دهد
  
 
سویا  دانه خشك  جوانه  سویا شیر       سس  سویا
آب   10 گرم 

86گرم 

92/5 گرم  62/8گرم    
پروتئین  34 گرم    6 گرم       3/4 گرم  5/6 گرم  
 چربی                 17/7 گرم    1/4   گرم     1/5 گرم  1/3 گرم 
مواد نشاسته ای    29 گرم  4/7 گرم    2/2 گرم   9/5 گرم
  كلسیم            226 میلی گرم  48 میلی گرم       20 میلی گرم        82 میلی گرم
فسفر 550 میلی گرم  67 میلی گرم   48 میلی گرم   104 میلی گرم
آهن    4 میلی گرم   1 میلی گرم 0/8 میلی گرم 4/8 میلی گرم
ویتامین آ   80 واحد   80واحد      40 واحد  7320 واحد
 ویتامین ب 1  1/1 میلی گرم        /25 میلی گرم       0/8 میلی گرم      2 میلی گرم
ویتامین ب 2 /3 میلی گرم 2 میلی گرم 0/03میلی گرم  0/25 میلی گرم
ویتامین ب 3  2/2 میلی گرم  0/8 میلی گرم     0/2 میلی گرم     0/4 میلی گرم
 
همانطور كه گفته شد سویا از نظر مواد پروتئینی بسیار قوی است و در كشورهای فقیر از آن بعنوان جانشین گوشت استفاده می كنند . در جدول زیر سویا با گوشت مقایسه شده است.

 
   سویا گوشت گاو
آب  9/87%  74%
پروتئین   36/67%  23/74%
چربی   17%  2/3%
پتاسیم  3/1%    54%
اسید فسفریك  1/47%    66%
 
بنابر این همانطور كه در جدول بالا دیده می شود مقدار پروتئین سویا 1/5 برابر گوشت گاو می باشد و منبعی غنی از پروتئین است . برای درست كردن شیر سویا ، دانه سویا را له كرده و بمدت 24 ساعت تحت تاثیر آب قرار می دهند سپس آنرا صاف می كنند و بدین ترتیب نوشابه ای مانند شیر بدست می آید كه منبع غذایی خوبی است كه می توان بجای شیر گاو مصرف كرد .
روغن سویا كه از فشردن دانه های له شده وسیاه بدست می آید رنگ زرد مایل به قرمز دارد و دارای بوی مخصوصی شبیه بوی لوبیا است و در حرارت 15 در جه منجمد می شود ولی درجه حرارت معمولی حالت روان دارد.
خواص داروئی:
1) سویا مقوی و باد شكن است.
2) دانه سویا ، مدر ، تب بر و ضد سم است .
3) در چین دانه سویا را بعنوان ضد سم مصرف می كنند.
4) شیر سویا غذای مفیدی برای كودكان است .
5) نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است  زیرا اولاً ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای كه تبدیل به قند می شود در آن كم است .
6) دانه های سبز سویا را له كرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها كه در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد .
7) سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.
8) سس سویا برای تحریك اشتها بكار می رود.
9) سس سویا را برای از بین بردن بوی گوشت بكار می برند.
10) سس سویا را به غذاهایی كه تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می كند.
11) سس سویا ملین ،‌ خنك كننده و ضد سم است.
12) اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنین باشد به او سس سویا بدهید.
13) اگر ادرار كسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است .
14) سس سویا برای سوختگی پوست مفید است.
15) فرآورده های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید است .
16) سویا به فعالیت روده ها و دفع منظم سموم كمك می كند.
17) سویا مقدار تری گلیسیرین خون را پائین می آورد.
18) برای تمیز كردن شریانها از فرآورده های سویا استفاده كنید حتی کسانی که مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده كنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف كنند بزودی شریانهای آنها تمیز و جوان خواهد بود .
19) سویا سنگ كیسه صفرا را شكسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده كنید در بدن شما سنگ كیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ كیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر  دهید.
20) سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
21) سویا موثر برای درمان سرطان كولون است.
22) سویا از سرطان سینه جلوگیری می كند.
23) سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد . پس خانم ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده های سویا استفاده كنند .

طرز استفاده:
فرآورده های سویا زیاد است و بسته به نوع سلیقه می توانید از آنها استفاده كنید مانند شیر سویا ، شیر بریده سویا ،‌بلغور سویا ، سویای بو داده ،‌پروتیئن سویا ، سس سویا ، سویای تخمیر شده ،‌جوانه سویا و غیره
مضرات :
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .
 
منبع:www.iranhealers.com


:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: لوبیای سویا- خواص ,
تاریخ : جمعه 5 / 6 / 1393
بازدید : 865
نویسنده : خورشید

نحوه صحیح برش هندوانه

آیا شما هندوانه تان را به 2 قاچ تقسیم می کنید؟ اگر این کار را انجام می دهید کاملا در اشتباه هستید. بهترین روش برای بریدن هندوانه برای حفظ ویتامین ها را در این بخش ببینید.



هندوانه یک میوه پرطرفدار و در عین حال سرشلار از خاصیت فصل تابستان است که برش این میوه فوت و فن خود را دارد که با رعایت نکردن آن تمام ویتامین های آن را از بین خواهید برد پس این بخش را به دقت دنبال کنید تا بهترین و مناسب ترین نوع برش هندوانه را ببینید. 


برش درست هندوانه

مراحل برش صحیح هندوانه برای حفظ ویتامین های موجود در آن


به جای دادن برش های عرضی به هندوانه و همانطور که معمولا ما انجام می دهیم یعنی 2 قاچ کردن و بعد هم تکه تکه کردن عرضی این روش را که در تصویر می بینید دنبال کنید.
 

جالب است بدانید که زمانی که شما برش هندوانه را قاچ می کنید و قسمتی را میل و قسمتی باقی می میاند اگر روی سطح قسمت باقی مانده را نپوشانید به دلیل تبخیر آب درون هندوانه و به دنبال آن از بین رفتن ویتامین های هندوانه، قسمت باقی مانده ویتامین خواصی نخواهد داشت اما با این نوع برشی که دیدید هندوانه بدون از دست دادن ویتامین ها و تغییر در رنگ و آبدار بودنش باقی می ماند.



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: هندوانه ,
تاریخ : شنبه 28 / 5 / 1393
بازدید : 823
نویسنده : خورشید

 

خواص میوه گلابی

 

خواص داروئی گلابی

 

 

گلابی میوه ای است سبز یا زرد رنگ ، آبدار و مخروطی شکل که دارای طعمی خوش و معطر است. گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد. گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار دنیا و ایران به شمار می آید. گلابی را در زبان عربی سَفرجَل یا عَرمُوط و در زبان انگلیسی PEAR می گویند.

 


گونه های مختلف گلابی طعم های گوناگون از ترش تا شیرین دارند . این میوه حاوی ویتامین های E و C ، کلسیم ، آهن، منیزیم و روی است. چون گلابی میوه ای آبدار و حاوی ویتامین C می باشد ، در زیبایی پوست شما بسیار مؤثر است. یکی از خواص گلابی ملین بودن آن است . همچنین دانه های ریزی که در موقع خوردن گلابی زیر دندان احساس می کنید، برای دفع مواد زائد بدن بسیار مؤثر است.

 

 


گیاه گلابی و انواع آن

 

 

خواص داروئی گلابی

 


درخت گلابی در برابر سرما از سیب حساس تر است. گل های گلابی در بهار کمی زودتر از سیب باز می شوند ، به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمای بهاره قرار می گیرند . در تابستان، گیاه گلابی گرما را بیشتر از سیب تحمل می کند. گل و میوه گلابی در انتهای شاخه ها و سیخک های دو ساله بوجود می آید ، بنابراین هنگام هرس درختان بارور ، باید در حفظ سیخک ها دقت کرد. میزان محصول در باغ های معمولی به 45 تن در هکتار می رسد. تعداد ارقام گلابی موجود در ایران حدود 120 نوع است. مهمترین ارقام بومی عبارتند از :

 


شاه میوه کرج ، شاه میوه خراسان ، شاه میوه اصفهان ، گلابی نطنز کاشان ، محمدعلی مشهد ، سه فصله کرج ، سیبری ، گلابی پیغمبری .

 


از گلابی های خارجی نیز که کم و بیش در ایران کشت می شوند می توان : آنژو، وینترنلیس، بارتلت، دوشس، ژاندارک، باسه، کولمار، بوره ژیفار و دوینه دوکومیس را نام برد. بارتلت که در اروپا بنام ویلیامز مشهور است، مهم ترین و پر کشت ترین گلابی در دنیا به شمار می رود.

 


یک نوع گلابی جنگلی که در کهکیلویه می روید و تخم آن زیاد است را انجوجک می نامند. میوه آن قابل استفاده نیست، ولی زمانی که میوه روی خاک می افتد و می پوسد، تخم آن را جمع آوری می کنند که استفاده درمانی زیادی دارد.

 

 


خواص درمانی گلابی

 

 

خواص داروئی گلابی

 


قسمت هایی از درخت گلابی که مورد استفاده غذایی و درمانی قرار می گیرد: 1- میوه 2- برگ3- پوست درخت آن است. گلابی را می توان بصورت خام یا پخته ( مربا و کمپوت) مصرف کرد.

 

 

گلابی میوه ای عالی و گوارا و پرآب است که خاصیت لینت دهندگی دارد. افرادی که یبوست دارند سعی کنند 1 تا 2 عدد گلابی در روز بخورند و بلافاصله 1 لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر شود.

 

 

گلابی میوه ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می شود.

 

 

گلابی دارای دانه های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است. این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.

 

 

پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد ، از نظر ویتامین ها غنی تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است ، لذا نباید هنگام خوردن ، پوست آن را جدا کنید.

 

 

کسانی که مبتلا به فشار خون هستند ، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه خواهد شد .

 

 

گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است . تانن و پتاسیم آن، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.

 

 

گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.

 

 

گلابی به علت دارابودن ارسنیک رعشه را درمان می کند.

 

 

ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می کند.

 

 

موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای حافظه و تمرکز حواس مفید است.

 

 

مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم. در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.

 

 

گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.

 

 

گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست می شود.

 

 

گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را" شاه میوه" خوانده است.

 

 

گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.

 

 

فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

 

 


در مورد برگ آن؛

 

 

خواص داروئی گلابی

 

 

جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است. از این رو مبتلایان به عفونت ادراری حتماً باید آن را مصرف کنند. سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور100 گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان 1 تا 2 استکان تناول کنید.

 

 

دم کرده برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی را درمان می کند.

 

 

انجوجک که تخم گلابی جنگلی است ، دفع کننده کرم است و اعصاب متشنج را تسکین می دهد و اگر آن را کوبیده و شیره آن را بگیرند ، برای بندآمدن خونریزی زیاد در قاعدگی مفید است.

 

 


تذکر :

 

 

خواص داروئی گلابی

 

 


* هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.

 


* بهتر است گلابی کاملاً رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد.

 


* بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید ، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می کند.

 

 


احادیث و نظرات بزرگان

 


در مورد نظر ابوعلی سینا در مورد گلابی صحبت کردیم . ولی جالب است بدانید که احادیث زیادی در مورد گلابی وجود دارد مثلا در حدیثی آمده:

 


" هر کس ناشتا گلابی بخورد ، آب نطفه او پاک و فرزندش نیکو خواهد شد."

 

 


امام صادق علیه السلام فرمودند :

 


" گلابی معده را پاک و آن را تقویت می کند" و باز فرموده اند: " خوردن گلابی در حال سیری سودمندتر از خوردن آن در حال گرسنگی است. کسی که دلش گرفته و اندوهناک است ، باید گلابی را بعد از غذا بخورد."

 

 


مواد موجود در 100 گرم گلابی خام

 

 

انرژی
58 کیلو کالری
کربوهیدرات
15 گرم
فیبر خام
3/1 گرم
فیبر خوراکی
8/2 گرم(منبع خوب)
کلسیم 11 میلی گرم
آهن 25/0 گرم
روی 12/0 گرم
پتاسیم 125 میلی گرم (منبع خوب)
فلوئور 18 میکروگرم (منبع خوب)
ویتامین A 9/1 RE
ویتامین E 4/0 میلی گرم (منبع خوب)
ویتامین C
4 میلی گرم
فولات 7 میکروگرم (منبع خوب)

 


گلابی حاوی ریزمغذهایی چون فلوئور، سلنیوم ، کرم و بور است که برای سلامتی و تأمین ریزمغذی های بدن بسیار مفید است.



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: گلابی ,
تاریخ : چهار شنبه 27 / 5 / 1393
بازدید : 847
نویسنده : خورشید

خربزه، هندوانه یا طالبی؟

خربزه، هندوانه یا طالبی؟
اگر مقدار زیادی هندوانه، طالبی، خربزه و سایر خوراکی‌های حاوی قند فروکتوز را مصرف کنید ممکن است دچار نفخ شوید.

صیفی‌جات، از آبدارترین خوراکی‌ها هستند و به همین دلیل هم طرفداران زیادی در روزهای گرم سال دارند. ترکیب حدود 90 درصد از انواع آنها، از خربزه و طالبی گرفته تا هندوانه آب است.  این خوراکی‌های آبدار، حدود 5 تا 7 درصد هم قند دارند و شیرینی آنها به مقدار قند موجود در ترکیبشان، بستگی‌دارد. به نظر می‌رسد در میان تمام صیفی‌جات، انرژی حاصل از خوردن خربزه به دلیل قند فراوان از دیگر اعضای این گروه، بیشتر باشد.

متاسفانه گاهی برخی افراد به خصوص آنهایی که دچار اضافه وزن هستند، گمان می‌کنند اگر هندوانه یا خربزه‌ای، شیرین نباشد، قند و کالری ندارد و می‌توانند با خیال راحت به هر میزان که دلشان خواست، از آن بخورند. در صورتی که اصلا این طور نیست. قند موجود در صیفی‌جات، با تبدیل نشاسته موجود در محصول به قند در مدت رسیدن آن، تشکیل می‌شود. یعنی دلیل اینکه صیفی‌جات، شیرینی لازم را ندارند، وجود نداشتن شرایط آب و هوایی یا زراعی مناسب برای تبدیل نشاسته به قند در درون آنهاست، اما همین صیفی‌جات کم‌شیرین هم کالری دارند و مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند باعث چاقی شود.

خربزه؛ آزادکننده هیستامین
حتما شما هم تا به حال شنیده‌اید که معمولا به افرادی که دچار سرماخوردگی شده‌اند، توصیه می‌شود خربزه نخورند؛ چون عامل آزادکننده هیستامین، در خربزه وجود دارد که احتمال تشدید سرماخوردگی و آلرژی را در افراد مستعد بالا می‌برد. اما چنین عاملی در هندوانه و طالبی وجود ندارد و مصرف این میوه‌ها نمی‌تواند باعث تشدید سرماخوردگی شود. البته ناگفته نماند که خربزه، نمی‌تواند به خودی خود باعث ابتلا به سرماخوردگی شود و فقط اگر زمینه بروز بیماری در فردی وجود داشته باشد، خوردن آن می‌تواند باعث جلو انداختن یا تشدید علایم بیماری شود. یکی دیگر از باورهای شایع در مورد خربزه این است که نباید آن را با عسل خورد. گاهی تداخلات غذایی می‌توانند مشکلاتی را برای افراد به‌وجود بیاورند اما واقعیت این است که هنوز هیچ تحقیق علمی و معتبری که بتواند ضرر خوردن خربزه با عسل را توجیه کند، انجام نشده است.

هرچه پررنگ‌تر، بهتر
رنگدانه‌ها، از عوامل ایجاد رنگ در انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات هستند. هر چقدر که رنگ طالبی و خربزه زردتر باشد و رنگ هندوانه هم قرمزتر، یعنی رنگدانه‌های بیشتری در آنها وجود دارد و ارزش غذایی آنها هم بالاتر است. تحقیقات مختلف، ثابت کرده‌اند که مصرف مداوم خوراکی‌های حاوی رنگدانه‌ها می‌تواند از ابتلا به انواع سرطان و حتی بیماری‌های قلبی - عروقی هم پیشگیری کند بنابراین هنگام خرید صیفی‌جات، حواستان باشد که پررنگ‌ترین آنها را انتخاب کنید تا بیشترین فایده را با مصرف آنها به بدنتان برسانید.

مصرف صیفی‌جات تا آخرین ذره
معمولا صیفی‌جات پوست ضخیمی دارند. برخی از افراد، فقط قسمت‌های نرم و شیرین آنها را مصرف می‌کنند و برخی دیگر هم تا ته آن را می‌خورند و فقط از پوسته نازکی از آن می‌گذرند. بهتر است بدانید اگر پوست ضخیم و بیرونی صیفی‌جات را به خوبی بشویید، می‌توانید بدون نگرانی، تا آخرین ذره‌ای را که هنوز به پوست نرسیده، بخورید و اتفاقا هرچه به سمت پوست بروید، تجمع فیبر بیشتر می‌شود و در سمت گوشت تجمع مواد قندی افزایش می‌یابد. البته این نکته را به خاطر بسپارید که به خاطر تماس مستقیم پوست با خاک و انواع آفت‌کش‌ها و حشرات مختلف، پوست صیفی‌‌جات بسیار آلوده هستند و باید پیش از قرار دادن آنها در یخچال یا مصرفشان، آنها را به خوبی بشویید تا آلودگی‌های بیرونی با چاقو یا حتی دستتان به درون میوه منتقل نشود.

از مصرف صیفی‌جات تا نفخ
بسیاری از افراد پس از خوردن صیفی‌جات یا تخمه آنها، دچار نفخ و دل‌درد می‌شوند. نفخ پس از مصرف صیفی‌جات به دلیل نوع مواد قندی موجود در آنها اتفاق می‌افتد. بخش قابل‌توجهی از صیفی‌جات را قند فروکتوز تشکیل می‌دهد و اگر مقدار زیادی هندوانه، طالبی، خربزه و سایر خوراکی‌های حاوی قند فروکتوز را مصرف کنید، مقدار زیادی از این قند وارد بدنتان می‌شود. عمل جذب قند فروکتوز در دستگاه گوارش برخلاف قند گلوکوز به کندی صورت‌می‌گیرد و چون فرصت کافی برای جذب این قند در دستگاه گوارش فراهم نمی‌شود، بخشی از آن به روده بزرگ می‌رود و در آنجا تخمیر می‌شود و همین مساله می‌تواند زمینه ایجاد نفخ را پس از مصرف فراهم کند.

تخمه صیفی‌جات، عامل چاقی
مصرف انواع مغز و دانه‌ها به دلیل خواص فراوانی که دارند، مفید است. خیلی از ما عادت داریم تخمه هندوانه، خربزه یا طالبی را بو بدهیم و آنها را به عنوان تنقلات مصرف کنیم. هرچند استفاده از این‌گونه تنقلات بر استفاده از انواع اسنک‌های چرب و شور ارجحیت دارد اما باید بدانید که این تخمه‌ها هم حاوی مقادیر بالایی چربی هستند و خوردن بیش از اندازه آنها می‌تواند باعث چاقی و اضافه‌وزن شود بنابراین باید در مصرف آنها هم حد اعتدال را رعایت کنید.

دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com


:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
:: برچسب‌ها: خربزه- هندوانه- طالبی ,
تاریخ : سه شنبه 12 / 5 / 1393
بازدید : 1436
نویسنده : خورشید

شاید بتوان گفت چای این نوشیدنی همگانی که بر سر سفره و روی میز بسیاری از مردم جهان، در میهمانی ها، جشن ها ، سوگواریها به عنوان پیش غذا، پس غذا و گاهی غذای اصلی (چای شیرین صبحانه) جای دارد، بعد ازآب یکی از ارزانترین و پرطرفدارترین نوشیدنیهای جهان محسوب می شود

به گزارش سلامانه به نقل از سایت.fitnea ، یک لیوای چای داغ بیش از هر چیز دیگری می تواند به شما آرامش ببخشد.همچنین چای سرشار از مواد طبیعی است که برای سلامتی بدن مفید است. در اینجا برخی از مزایای کلیدی نوشیدن چای را مطرح می کنیم:


پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی
تحقیقات نشان داده است که چای سیاه و سفید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. چای باعث بهبود جریان خون در رگها و در نتیجه باعث کاهش خطر لخته شدن خون می شوند.چای همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر می شود.


تقویت سیستم ایمنی بدن
بر اساس مطالعه انجام شده توسط آکادمی ملی علوم در سال 2009 ، سلول های ایمنی در بدن مصرف کنندگان چای 5 برابر افرادی است که روزانه قهوه مصرف می کنند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که سبب تقویت مکانیزم ایمنی بدن می شود و بدن را در برابر طیف وسیعی از بیماری های ویروسی و میکروبی محافظت می کند.

ضد سرطان
چای دارای خواص ضد سرطانی است. مطالعات بالینی نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از سلول های سالم محافظت می کند.رادیکال های آزاد مسئول ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان هستند.


کاهش وزن
نوشیدن چای به طور منظم بدون افزودن شیر یا قند به چای سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است نوشیدن 5 تا 7 لیوان چای در روز به شما کمک می کند تا 80 کالری بسوزانید.


جلوگیری از پوسیدگی دندان
نوشیدن چای به طور منظم از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. زیرا چای حاوی فلوراید است و مواد معدنی ضروری برای سلامت دندان ها را دارد.همچنین آنتی اکسیدان موجود در چای با بیماری های لثه مبارزه می کند.


:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : چهار شنبه 23 / 4 / 1393
بازدید : 1464
نویسنده : خورشید

مقدار مجاز مصرف زعفران را می دانید؟

مقدار مجاز مصرف زعفران را می دانید؟
برخی افراد نیز زعفران را با یخ آماده می‌کنند...

برای تهیه یک کیلو زعفران حدود ۱۰۰ هزار گل نیاز است که موجب شده زعفران از جمله گران‌ترین ماده‌ها در طول تاریخ باشد.

گیاه زعفران، گیاهی از خانواده زنبقیان است که از زمان قدیم بین ملل مختلف شناخته‌شده بوده و مصارف خوراکی و دارویی داشته است. گل‌های زیبا و بنفش آن در فصل پاییز،‌ صبح‌ها پیش از طلوع به وسیله دست، برداشت و سپس کلاله قرمز رنگ آن جداشده و خشک می‌شود. امروزه ایران بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده زعفران در دنیاست که بیشتر آن در خراسان کشت می‌شود.

زعفران از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خشک است و دارای خواصی مانند مفرح قوا، مقوی حواس، قابض، بازکننده گرفتگی‌های (سده)، دماغ (سر)، جگر (کبد) و کم کننده اشتها و مقوی معده است. همچنین در صورتی که زعفران با عسل مصرف شود دافع سنگ کلیه خواهد بود. زعفران را می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله استشمام برای رفع سردرد شدید و بی‌خوابی مصرف کرد.

تقلب‌های زعفرانی
قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده در معرض تقلب‌های زیادی قرار گیرد. عمده‌ترین موارد تقلب زعفران در ادامه آمده است:

* رنگ کردن، سنگین نمودن، مخلوط کردن با کلاله ذرت و افزودن روغن از جمله شایع‌ترین روش‌های تولید تقلبی زعفران است. یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند و وزن آن را افزایش می‌دهند.

* خطرناک‌ترین روش تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به‌کاررفته باشد در آزمایشگاه قابل‌تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ‌دهی آن نشان‌دهنده این تقلب خواهد بود. این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل‌رنگ‌هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالباً به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.

* طبیعی‌ترین روش تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، این روش محترمانه‌ترین روش تقلب است که متأسفانه بسیار رایج شده است. متقلبان و عرضه‌کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند چرا که از هیچ‌چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکرده‌اند.

روش‌های شناسایی زعفران اصلی
* تشخیص زعفران‌های اصلی از روی سرشاخه کلاله زعفران ساده‌ترین روش محسوب می‌شود چرا که سرشاخه‌های کلاله زعفران سه شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هرچه پایین‌تر می‌آید باریک‌تر می‌شود، البته چنانچه زعفران‌ها پودرشده باشند تنها با دستگاه‌های آزمایشگاهی قابل‌تشخیص هستند.

* اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد و آن را به آزمایشگاه فرستاد.

* ریشک ذرت، مستقیم، ولی پرچم زعفران انحنا دارد.

* تکه‌های زعفران را روی شعله گاز بوتان قرار داده در این حالت زعفران خالص به رنگ بنفش یا نارنجی در می‌آید که به پتاسیم آن مربوط می‌شود؛ اما در مورد زعفران تقلبی رنگ زرد ایجاد می‌شود.

* اگر تارهای زعفران را بین کاغذ کاهی بگذاریم و کمی فشار دهیم نباید لکه چربی باقی بگذارد اگر چنین باشد به احتمال قوی زعفران تقلبی است.

* رنگ تارهای زعفران در بنزین نامحلول است یعنی اگر تار زعفران را در بنزین بیندازیم نباید بنزین را رنگین کند.

* اگر چند تار زعفران را در یک لیوان آب جوش بیندازیم بعد از حدود 5 دقیقه نباید رنگ تارهای آن سفید شود؛ اگر چنین شود زعفران تقلبی است.

* رنگ؛ بو و مزه زعفران برای اهل شناخت آن محک قاطعی است. مزه زعفران اصلی کمی تلخ ولی مطبوع و بوی زعفران کمی تند است.

زعفران جایگزین دارد؟
در فرهنگ ما ایرانی‌ها در بیشتر غذاها و شیرینی‌ها، زعفران ادویه اصلی است و به عنوان معطرکننده، طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده استفاده می‌شود اما از آنجا که بسیار گران‌قیمت است، امکان دارد در تهیه غذاها - به خصوص غذاهای نذری- از رنگ‌دهنده‌های دیگری به جای آن استفاده شود. گلرنگ و زردچوبه، جایگزین‌هایی هستند که نزدیک‌ترین رنگ را به رنگ زرد طلایی زعفران دارند و یکی از مهم‌ترین تقلب‌ها در این زمینه فروش گلرنگ به جای زعفران است. در مواردی هم مخلوط گلرنگ و زعفران به فروش می‌رسد.

با وجود این، در بسیاری از کشورها، گلرنگ به نام عمومی «زعفران آمریکایی» در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این گیاه از نظر ترکیب و آثار کاملا با زعفران متفاوت است و فقط از نظر ظاهری به آن شباهت دارد؛ رشته‌هایی شبیه به زعفران (4-3 سانتی‌متر) و کوتاه‌تر از آن (2 سانتی‌متر) است. در بسیاری از نقاط دنیا به علت گرانی از گلرنگ به جای زعفران استفاده می‌شود. با اینکه این گیاه تا حدودی خاصیت آرام‌بخشی دارد اما به هیچ‌وجه عطر و بوی زعفران را ندارد و اگر بیش از اندازه مصرف شود، باعث آسیب و تخریب بافت کبد خواهد شد.

بعد از گلرنگ، زردچوبه دومین ادویه‌ای است که در بسیاری از مناطق از آن به جای زعفران (البته نه تقلبی) استفاده می‌شود. البته در مصرف این ادویه، نباید زیاده‌روی کرد زیرا مصرف آن در حجم زیاد می‌تواند به مخاط روده و معده آسیب برساند به گونه‌ای که تنها مصرف روزانه 3 گرم زردچوبه برای یک فرد بالغ، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مقدار مجاز مصرف زعفران
استفاده از زعفران به هر شکل و در هر فرآورده‌ای حداکثر تا روزی یک‌دهم گرم برای یک فرد بالغ مجاز است. در مصرف‌های دارویی نیز مقدار مجاز مصرف، حداکثر 1 گرم است. مصرف بیش از 3 گرم زعفران باعث خونریزی شدید، سقط‌جنین و در مواردی منجر به مرگ می‌شود. البته در دنیا گزارش‌هایی مبنی بر مصرف 5 تا 9 گرم زعفران که مرگ‌ومیر به دنبال داشته، ارائه شده است.

نگهداری از زعفران
به خاطر داشته باشید زعفران را در محیطی تاریک، خشک، خنک و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. بهترین ظرف نگهداری زعفران در درجه اول ظرف‌های فلزی و بعد ظرف‌های شیشه‌ای رنگی هستند. ظرف‌های پلاستیکی برای نگهداری مناسب نیستند زیرا در مدت کوتاهی از اسانس و مرغوبیت زعفران کم می‌شود. بهتر است هنگام مصرف آن را پودر کنید. اگر زعفران به صورت پودر مصرف شود، رنگ بیشتری می‌دهد. برای بهتر پودر شدن زعفران نیز بهتر است آن را با هاون‌های کوچک که از مرمر ساخته شده‌اند به صورت گرد درآورید.
نگهداری زعفران مهم است چرا که در صورت نگه‌داری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه‌ی آن کاسته می‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌رود.

چگونه می‌توان زعفران حل کرده را در یخچال بیشتر نگه داشت؟
البته بهتر است که زعفران تازه‌تازه آماده و مصرف شود تا خواصش بیشتر حفظ شود. اما برای نگهداری طولانی‌تر در یخچال باید زعفران را بدون قند یا هر افزودنی دیگری بسایید و با آب کاملاً جوشیده به میزان بسیار کم حل کنید. حال زعفران را قدری روی سماور یا کتری دم کنید.

البته برخی افراد نیز زعفران را با یخ آماده می‌کنند و اتفاقا رنگ خوبی هم می‌دهد به این صورت که یک تکه یخ را روی زعفران ساییده شده می‌گذارند تا آب شود.

دکتر محمدحسین صالحی‌سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : سلامتیران، ایسنا، آشپزباشی


:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : جمعه 18 / 4 / 1393
بازدید : 1441
نویسنده : خورشید

10 خوراکی شاداب‌کننده زندگی

انسان از همان آغاز خلقت به‌دنبال اکسیرجوانی بوده تا بتواند سالم و شاداب زندگی کند و طول عمر بیشتری داشته باشد. گرچه هنوز هم نتوانسته به این معجون خالص دست یابد، اما مصرف بعضی غذاها در رژیم غذایی روزانه دست‌کمی از اکسیر جوانی ندارد. این ده خوراکی نمونه‌ای از این اکسیر جوانی و سلامت است.
10 خوراکی شاداب‌کننده زندگی

انسان از همان آغاز خلقت به‌دنبال اکسیرجوانی بوده تا بتواند سالم و شاداب زندگی کند و طول عمر بیشتری داشته باشد. گرچه هنوز هم نتوانسته به این معجون خالص دست یابد، اما مصرف بعضی غذاها در رژیم غذایی روزانه دست‌کمی از اکسیر جوانی ندارد. این ده خوراکی نمونه‌ای از این اکسیر جوانی و سلامت است.

به گزارش جام جم آنلاین ، تاثیر و ارزش غذایی بالای این غذاها به تائید مرکز تحقیقات تغذیه‌ و سلامت آمریکا رسیده است.

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

لوبیای قهوه‌ای را نادیده نگیرید
سویا یا لوبیای سویا یکی از خوراکی‌های مهم و ضروری برای زنان است. دلیل آن نیز کیفیت پروتئین آن است. این دانه‌ بیشتر برای تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌شود. آجیل سویا، شیرسویا و کره سویا نیز از دیگر محصولات این دانه معجزه‌گر هستند. 
پروتئین گیاهی سویا باعث کاهش میزان کلسترول خون بویژه کلسترول بد شده؛ بنابراین سلامت قلب و رگ‌ها تضمین می‌شود. 
فیتوکمیکال‌ها از دیگر ترکیب‌های مهم سویا هستند که عوارض ناشی از یائسگی را کنترل می‌کنند.

 

 

 
* بهترین میزان مصرف: روزانه تا 25 گرم سویا.

 

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

خوردن غلات با پوست
اگر غلات با سبوس مصرف شود، فیبر و ویتامین B مورد نیاز بدن تامین می‌شود و به این ترتیب مشکلات گوارشی بویژه پیش از شروع عادت ماهانه و در دوران یائسگی کنترل خواهد شد. با مصرف غلات کامل و دریافت فیبر، خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی بویژه سرطان کلون نیز کاهش می‌یابد.

 

 

 

* بهترین منابع فیبر: برنج قهوه‌ای، جو، نان سبوس‌دار، نان جو و چاودار.
* بهترین میزان مصرف: روزانه یک فنجان غلات پخته یا سه تکه نان حاوی سبوس.

 

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

فولات معجزه می​کند
کم‌خونی یکی از مشکلات زنان و دختران در اغلب رده‌های سنی بویژه در دوره بلوغ و پس از بارداری است. بنابراین مصرف موادغذایی حاوی فولات یا اسید فولیک یکی از نیازهای ضروری زنان در رده‌های سنی مختلف است. مارچوبه، پرتقال و انواع لوبیاها حاوی فولات هستند.‌ مصرف این خوراکی‌ها در دوران بلوغ، بارداری و پس از آن ضروری است.

 

 

 

* بهترین منابع فولات: انواع آجیل‌های خام، سبزی‌های پهن برگ و مکمل‌های حاوی این ویتامین.
* بهترین میزان دریافت: روزانه 400 میکروگرم.

 

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

آجیل‌ها دوست شما هستند
این خوراکی‌ها سرشار از چربی‌های تک غیراشباعی هستند. بنابراین مصرف آنها میزان چربی خون و چربی‌های چند اشباعی تجمع یافته در بدن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب این چربی‌ها در دیواره رگ‌ها رسوب نکرده و باعث بروز سکته قلبی نمی‌شوند. از طرفی با از بین رفتن چربی‌های اضافی، مشکل اضافه وزن نیز برطرف می‌شود. این دانه‌ها منبع خوب پروتئین گیاهی هستند. از دیگر ترکیب‌های مهم این دانه‌ها می‌توان به ویتامین‌های E، A، کلسیم، فسفر، روی، مس، سلنیوم و فولات اشاره کرد.

 

 

* نکته: آجیل‌ها سرشار از انرژی هستند. در واقع میزان کالری آنها بالاست. بنابراین باید میزان مصرف آنها کنترل شود.

 

بهترین میزان مصرف روزانه: 28 عدد بادام زمینی یا 14 عدد مغز گردو یا 7 عدد فندق است. با تامین کالری به این شیوه، باید میزان جذب کالری از دیگر روش‌ها را کاهش دهید.

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

خوراکی بنفش را به خاطر بسپارید
خوراکی‌های بنفش حاوی «پروآنتی‌سیانیدین» یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این ترکیب‌ها مانع ابتلا به سرطان بویژه سرطان‌های رایج زنان یعنی سینه و گردن رحم می‌شوند. از طرفی مصرف این خوراکی‌ها مانع رسوب چربی در دیواره رگ‌ها شده و به این ترتیب خطر بروز سکته قلبی و مغزی کاهش می‌یابد.

 

 

* بهترین میزان و منابع مصرف: روزانه یک تا دو فنجان آبمیوه طبیعی میوه‌های بنفش ـ قرمز یا مصرف ده عدد گیلاس، هشت عدد توت فرنگی، یک حبه انگور و سه عدد آلوی سیاه.

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

زندگی شیرین با لیمو​ترش
ویتامین C مهم‌ترین ویتامین برای زنان است. نخست این‌که این ویتامین آنتی‌اکسیدان است.
به همین دلیل مصرف آن خطر ابتلا به سرطان را تاحد زیادی کاهش می‌دهد.

 

 

 
دوم این‌که این ویتامین باعث شادابی پوست می‌شود. بنابراین خوردن میوه‌های حاوی ویتامین C یا استفاده از ماسک‌های خانگی حاوی این ویتامین می‌تواند خستگی پوست را از بین برده و روند پیری سلول‌های پوست را به تعویق بیندازد.

 

 

سوم این‌که با مصرف موادغذایی حاوی ویتامین C خطر رسوب چربی در دیواره رگ‌ها به حداقل می‌رسد. این نکته بویژه برای زنانی که در دوره یائسگی به سر برده یا اضافه وزن دارند، بسیار مهم است.

 

* بهترین منابع ویتامین C: لیموترش، نارنج، کیوی، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، گوجه‌سبز، کلم بروکلی، اسفناج و گریپ فروت

* بهترین مقدار مصرف: روزانه 75 میلی‌گرم

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

آب بنوشید
تعجب نکنید؛ آب بهترین نوشیدنی ممکن برای تنظیم عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن است. به این دلیل که تمام فعالیت‌های متابولیک بدن در محیط آبی انجام می‌شود. از طرفی نوشیدن آب به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. با دریافت آب کافی، وزن متعادل شده و پوست لطافت و شادابی‌اش را از دست نمی‌دهد. بنابراین نوشیدن روزانه تا هشت لیوان آب یا خوردن میوه‌های آبدار ضروری است. بهتر است میوه‌های آبداری که انتخاب می‌کنید شیرین باشند تا به این ترتیب میزان قند خون نیز کنترل شود.

 

بنابراین در فصل گرما بهترین نوشیدنی آب و سپس میوه‌های آبدار است.

 

* بهترین میوه‌های آبدار: هندوانه، طالبی، گرمک، خربزه، هلو و شلیل.

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

پهن برگ‌های تیره‌رنگ بخورید
مهم‌ترین ویژگی این خوراکی‌ها، فیبر موجود در آنهاست. بنابراین مصرف این خوراکی‌ها باعث کاهش و کنترل وزن می‌شود چون با خوردن آنها حجم معده پرشده و احساس سیری در فرد ایجاد می‌شود. از طرفی این خوراکی‌ها حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین هستند. برای آن‌که از دریافت میزان کافی این خوراکی‌ها مطمئن شوید، مصرف روزانه سه وعده از این خوراکی‌ها را در 
برنامه‌غذایی‌تان قرار دهید.

 

 

 

* بهترین منابع فیبر: کاهو، کلم و اسفناج.
* بهترین میزان مصرف: روزانه بین 20 تا 35 گرم.

 

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

زیاد آهن بخورید
میزان نیاز زنان به این ماده معدنی چند برابر مردان است. به این دلیل که در هر بار عادت ماهانه یا زایمان، مقدار زیادی آهن از بدن خارج می‌شود. کمبود آهن باعث کم‌خونی می‌شود که این مساله عوارض بسیاری را نیز به‌دنبال دارد. میزان نیاز روزانه زنان به آهن حدود 12 تا 15 میلی‌گرم است در حالی که مردان به روزانه 10 تا 12 میلی‌گرم آهن نیاز دارند. مقدار مورد نیاز زنان در شرایط عادی محاسبه شده و بدیهی است در زمان عادت ماهیانه، بارداری و پس از آن میزان نیاز به آهن افزایش می‌یابد.

 

 

* بهترین منابع آهن: زردآلو و برگه‌ آن، آلوی تازه، پسته، جگر و گوشت قرمز بدون چربی.

 

رژیم غذایی, لوبیای سویا, کلسترول خون

 

 

کلسیم را فراموش نکنید
کلسیم یکی از مهم‌ترین املاح مورد نیاز زنان است. به این دلیل که زنان همواره در معرض خطر پوکی استخوان بویژه پس از شروع دوره یائسگی قرار دارند. مصرف موادغذایی حاوی کلسیم همراه با ورزش روزانه، اسکلت استخوانی را در برابر پوکی استخوان مصون می‌کند.

 

 

* بهترین منبع: انواع لبنیات کم چرب بویژه شیر و کشک.

 

جدول میزان مصرف روزانه کلسیم براساس سن

 

سن به سال

 

میزان نیاز روزانه بهمیلیگرم

 

 4 تا 8  

 

800

 

 9 تا 13  

 

1300

 

 14 تا  18

 

1300

 

 19 تا 50  

 

1000

 

 51 به بالا

 

1200

 

 


:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : شنبه 10 / 4 / 1393
بازدید : 1255
نویسنده : خورشید

چرا میوه‌های قدیم خوشمزه‌تر بودند؟

چرا میوه‌های قدیم خوشمزه‌تر بودند؟
نمی‌توانیم ادعا کنیم میوه‌های درشت‌تر، ارزش تغذیه‌ای کمتری دارند...

هرچه میوه‌ها و سبزی‌ها بیشتر بمانند، ریزمغذی‌هایشان کمتر می‌شود اما حجم سموم موجود در آنها کاهش نمی‌یابد. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزی‌ها را روزانه و نه هفتگی و ماهیانه بخرید. به‌عبارت ساده‌تر،‌ میوه باید در حجم کم و در دفعات زیاد خریداری شود». اینها بخشی از گفته‌های دکتر عباس یداللهی، متخصص بیوتکنولوژی و اصلاح درختان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره خوب و بد میوه‌ها بود. در ادامه این گفت‌وگو، اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست می‌آورید.

چرا میوه‌های امروزی، عطر و طعم کمتری در مقایسه با میوه‌های قدیمی دارند؟
کاهش عطر و طعم میوه‌ها و صیفی‌های امروزی در مقایسه با میوه‌ها و صیفی‌های قدیم، به‌‌دلیل ورود گونه‌های جدید آنها به بازار است؛ مثلا خیارهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، انواع اصلاح‌شده‌ای هستند که عطر و بوی چندانی ندارند، یعنی ژن تولید بو یا آروما در آنها یا وجود ندارد یا بسیار کم است. زمانی که میوه یا صیفی، بوی کمی داشته باشد، طعم آن هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و از نظر مصرف‌کننده، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. به‌طور کلی، بسیاری از میوه‌های امروزی مانند انواع مرکبات یا برخی از سبزی‌ها و صیفی‌ها، جزو گونه‌های اصلاح‌شده هستند و با اینکه درشت‌تر، شکیل‌تر و متقارن‌تر از میوه‌های قدیمی‌اند، عطر کمتری دارند و طعم آنها هم تغییر كرده است.

آیا این ادعا که میوه‌ها و صیفی‌های درشت‌تر و شکیل‌تر، ارزش تغذیه‌ای کمتری هم دارند، درست است؟
نه، نمی‌توانیم ادعا کنیم میوه‌های درشت‌تر، ارزش تغذیه‌ای کمتری دارند. این روزها در تمام بازارهای جهانی، میوه‌هایی که ظاهر و رنگ بهتری داشته باشند، پسندیده می‌شوند و توجه به عطر و طعم میوه‌ها، بیشتر در ایران مطرح است.

آیا باور استفاده از کود و سم بیشتر برای تولید میوه‌های درشت‌تر، صحت دارد؟
معمولا اینطور نیست. در میان میوه‌های مختلف، برخی از ارقام آنها جزو ارقام درشت هستند و شکل ظاهری آنها ربط چندانی به نوع پرورششان ندارد. مثلا پاملو که از خانواده مرکبات و شبیه پرتقال است، گونه درشتی است و امکان دارد وزن هر یک عدد از آن به 2 کیلوگرم هم برسد و این مساله ربطی به استفاده از کود و سم ندارد. معمولا رسیدگی بهتری به میوه‌های درشت‌تر در زمان پرورش آنها شده است.

پس شما نظریه استفاده از هورمون برای پرورش میوه‌های درشت‌تر را هم رد می‌کنید؟
امکان استفاده از هورمون فقط برای پرورش كیوی و انگور، وجود دارد. گاهی از هورمون سایتوکینین برای تولید کیوی‌هایی درشت‌تر استفاده می‌کنند که البته استفاده از این هورمون براساس قوانین بهداشتی کشور ما، مجاز و قانونی نیست. برخی از ارقام انگور را هم با استفاده از هورمون جیبرلین، در اندازه‌های درشت‌تری پرورش می‌دهند.

استفاده از جیبرلین هم غیرمجاز است؟
نه، این هورمون در سایر کشورهای جهان هم برای پرورش برخی انگورها استفاده می‌شود و مصرف آن در ایران هم منع قانونی ندارد.

استفاده از این هورمون‌ها باعث به خطر افتادن سلامت مصرف‌کننده نمی‌شود؟
جیبرلین که مشکلی ندارد اما هورمون سایتوکینین ممکن است خطرهایی را برای سلامت مصرف‌کننده ایجاد کند.

آیا مصرف‌کننده‌ها می‌توانند آلوده بودن کیوی‌ را به هورمون سایتوکینین تشخیص دهند؟
نه ولی نباید کیوی‌های خیلی بزرگ را بخرند چون امکان آلوده بودن آنها به هورمون وجود دارد.

کمی هم در مورد میوه‌های پیوندی توضیح می‌دهید؟
بیشتر مردم گمان می‌کنند برخی میوه‌های جدید مانند شلیل بشقابی، پرتقال قرمز یا هلو انجیری که در حجم انبوه تولید و روانه بازار می‌شوند، پیوند بین دو میوه مختلف است اما اینها خودشان نوع خاصی از میوه هستند. چنین محصولاتی،‌ حاصل اصلاح ژنتیکی‌اند و این اصلاح ژنتیک هم لزوما مصنوعی نبوده است. از طرف دیگر، اصلاح ژنتیکی میوه‌ها، به‌هیچ‌عنوان مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند چون این اصلاحات، در بیشتر موارد طبیعی است. به‌طور کلی بهتر است بدانید در این دوره و زمانه، ‌ناچار به استفاده از میوه‌های اصلاح‌شده هستیم چون ارقام قدیمی،‌ نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.

حرف آخر؟
از آنجا که ضایعات میوه در کشور ما زیاد است،‌ توصیه می‌شود به محض خرید میوه و انتقال آن به منزل، حتما آنها را دسته‌بندی‌ و آنهایی که خراب و دارای زدگی هستند، جدا کنید. مدت زمان ماندگاری بیشتر میوه‌ها در اثر شستن، پایین می‌آید بنابراین بهتر است که آنها را نشسته اما در نایلون یا ظرف‌های دربسته‌ای داخل یخچال بگذارید. فراموش نکنید که هیچ‌گاه به خاطر وجود احتمالی بقایای سموم و آفت‌کش‌ها، دور مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها را خط نکشید. این گروه از موادغذایی باید همیشه در سبد کالای خانواده‌ها جای داشته باشند. استفاده از انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها در فصل‌های گرم سال برای پیشگیری از کم‌آب شدن بدن، به‌شدت توصیه می‌شود. بد نیست بدانید که در میان انواع میوه‌ها و صیفی‌های حال‌حاضر بازار ما،‌ هندوانه،‌ خربزه و طالبی، جزو بهترین‌ها هستند و باز هم در میان آنها، هندوانه از سلامت بیشتری برخوردار است. معمولا برای پرورش هندوانه به‌‌دلیل رشد سریعی که دارد، از سموم کمتری استفاده می‌شود و از طرفی هم این صیفی آبدار، ویتامین‌ها،‌ آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح فراوانی دارد بنابراین گنجاندن آن در سبد خرید میوه‌ها و صیفی‌ها در فصل‌های گرم سال به همه خانواده‌ها توصیه می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:


:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : شنبه 20 / 3 / 1393
بازدید : 1856
نویسنده : خورشید
دانستنیهایی در مورد خواص گوشت اردک در طب سنتی

پرتال قاره رتبه شماره یک تبلیغات و نیازمندی در ایران

جگر، بال و بازوهای اردک، خون ساز هستند.



در طب سنتی، اعتقاد بر این است که گوشت اردک،‌ گرم‌ترین گوشت بین گوشت طیور اهلی است. ارزش تغذیه‌ای آن بالاست. البته گوشت اردک، بسیار دیرهضم است و خاصیت نفاخی دارد. بال اردک برای افراد لاغر خاصیت چاق‌کنندگی دارد. مصرف این نوع گوشت، تقویت کلیه‌ها و افزایش قوای جنسی را به دنبال دارد. اگر سیستم گوارشی بدن‌ قدرت هضم بالا و خوبی داشته باشد، ‌این گوشت جزو بهترین‌ها برای تقویت قوای جنسی است.
جگر، بال و بازوهای اردک، خون ساز هستند و باعث کاهش تنگی‌نفس و تپش‌قلب می‌شود. خوردن پیه اردک برای تقویت کلیه‌ها،‌ درمان سرفه، خشکی سینه،‌ سوزش معده و خشونت صدا بسیار مفید است. مصرف تخم‌ این پرنده هم برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی هستند، توصیه می‌شود. بد نیست که تخم اردک را با پیه خود آن سرخ و مصرف کنید چون فایده بیشتری خواهد داشت. http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/9/2/1771107_817.jpg

سرکه،‌ زنجبیل، سکنجبین، کرفس،‌ گشنیز،‌ دارچین و آویشن جزو مصلح‌های گوشت اردک محسوب می‌شوند. پر کردن شکم اردک با ادویه‌ها و سبزی‌هایی که نام بردیم و پختن آن با روغن زیتون، بسیار خوب است و عوارض ناشی از مصرف آن را به حداقل ممکن می‌رساند. گوشت اردک باید قبل از خوردن کامل پخته شود. برای رفع بوی زهم اردک هم باید گوشت اردک را 3 بار با آب جوشاند و آب آن را دور ریخت و سپس پیاز، سبزی و ادویه‌های مختلف را به آن اضافه کرد.


گردآوری: گروه سلامت قاره

منبع:سیمرغ



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : جمعه 14 / 3 / 1393
بازدید : 1680
نویسنده : خورشید

آنچه در مورد پوست کیوی نمی دانید


کیوی سرشار از ویتامین C است.

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می آیند. روغن های گیاهی، مغزها و جوانه گندم از منابع غذایی ویتامین E به شمار می روند.

تحقیقات اخیر محققان فرانسوی نشان می دهد که دو میوه آووکادو و کیوی نیز سرشار از ویتامین E هستند. آووکادو میوه ای روغنی است که به دلیل دارا بودن بسیاری از مواد مغذی به ویژه اسیدهای چرب مفید می تواند به عنوان یکی از اجزای سالاد سبزیجات ،به رژیم غذایی افزوده شود.

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف اهمیت بسیار زیادی در تامین سلامت و پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. بر اساس مطالعات اخیر از این پس کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش دارد.

نکته مهم این است که بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می شود که این میوه را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید.     
 
منبع:روابط


:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : دو شنبه 10 / 3 / 1393
بازدید : 1907
نویسنده : خورشید

خواص ژله خواص بسیار خواندنی ژله

خواص خوراکی ها را با خواص یک غذای خوشمزه شروع میکنیم که اکثرا ایرانی ها دوسش دارن ولی شاید براتون جالب باشه که بدونید این ماده خواصی هم دارد پس در ادامه با خواص دسر ژله ما را همراهی کنید.

۱٫ برای پوست خوب است :

میتواند به بازسازی سلول ها کمک بسیاری بکند تا پوست شما جوان باشد.

۲٫ برای عملکرد کاهش و افزایش وزن خوب است

چون کالری زیادی ندارد برای کسانی که در حال گرفتن رژیم غذایی هستند مناسب است

۳٫ سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می دهد

از اسمش معلوم است دیگر

۴٫ برای سلامت مو خوب است

آیا میدانستید ژله از نازک شدن مو جلوگیری میکند

۵٫ به کاهش کلسترول بد کمک می کند

یعنی جلوی بروز حمله قلبی را تا حد زیادی میگیرد.



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 / 3 / 1393
بازدید : 1931
نویسنده : خورشید

 

 

خاصیت موزهای گندیده , خواص موزهای سیاه


از این به بعد موزهای خیلی رسیده و نرم را که پر از لکه های تیره هستند و اگر به هر کسی آنها را تعارف کنید نوعی توهین حساب میشود دور نریزید زیرا آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان میدهد که موزهای له شده و سیاه دارای ماده معجزه آسای تی – ان – اف میباشند که قدرت مبارزه با سلول های سرطانی و از بین بردن آنها را دارند و هر چقدر موز رسیده تر و سیاه تر باشد بیشتر دارای این ماده است.

بر اساس تحقیقات دانشمندان ژاپنی در میان میوه هایی که خاصیت ضد سرطان دارند مثل انگور – سیب – هندوانه – آناناس – گلابی – و خرمالو، موز خاصیت بیشتری در افزایش گلبول های سفید و قوی کردن سیستم ایمنی بدن و شکست دادن سلول های سرطانی دارد زیرا میزان ماده تی – ان – اف در موزهای رسیده از میوه های دیگر بیشتر است .

از این به بعد موزهای زرد و شاداب را نخورید و صبر کنید تا سیاه و پژمرده شوند آنوقت آنها را بخورید زیرا موز رسیده هشت برابر بیشتر از موز نرسیده تی – ان – اف دارد به عبارت دیگر هشت برابر بیشتر خاصیت ضد سرطان دارد .

دانشمندان ژاپنی خوردن یک تا دو عدد موز را در روز توصیه میکنند .

منبع : banovan.com



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,
تاریخ : جمعه 7 / 3 / 1393
بازدید : 2107
نویسنده : خورشید



:: موضوعات مرتبط: خواص مواد غذایی , ,

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

با سلام امیدوارم لحظات خوب وخوشی را در فان کلوب آذرخش سپری کنید ومطالب دلخواهتان را بیابید وبا نظراتتان من را در بهتر شدن فان کلوب یاری رسانید

برای بهتر شدن اذرخش چه باید کرد


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان فان کلوب آذرخش و آدرس azarakhsh2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 252
بازدید دیروز : 258
بازدید هفته : 1591
بازدید ماه : 7641
بازدید کل : 283917
تعداد مطالب : 610
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1


کد هدایت به بالا

RSS

Powered By
loxblog.Com